Diskuse » Železnice » Fotografování + fotografové + fotografie « předcházející | další »

Fotografování + fotografové + fotografie

dolů
hledání | obrázky (odtud | na mapě) | strom | 3 hod. | 1 den | týden | vzhled | nápověda
odhlášení | přihlášení | úprava profilu | registrace | seznam uživatelů | moderátoři
   diskuse  posl. autor příspěvků  stran  posl. příspěvek
Archivy starších příspěvků   
 
Předchozí roky: 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006
Archiv diskuse Fotografování + fotografové ... do 03. 1. 2020 Doktor 60 03. 1. 2020 17:51
Archiv diskuse Fotografování + fotografové ... do 15. 6. 2021 SoudruhJan 60 15. 6. 2021 17:28
   autor příspěvek
Chary
Středa, 16. června 2021 - 18:35:37  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 2595
Registrován: 3-2010
Jojo, copak o to, ten Chary ze Želpage jsem já, ale moje odpověď vás vůbec nepotěší. Já mám totiž právě opačný přístup k fotografování, než jaký jsem pochopil u vás z vašeho původního dotazu. Mám troufnu si říct s ohledem na focení mašinek (možná až výrazně) nadprůměrné množství objektivů, které střídám a volím vždy takový, jaký zrovna pro danou scénu a danou fotku potřebuju. Mám řekněme pět nejčastěji používaných (S 18-35/1,8, S 50/1,4, N 85/1,8, N 70-200/4 a N 200-500/5,6), pak další dva, které vytáhnu občas (N 18-70/3,5-4,5 a S 10-20/4-5,6) a k tomu mám ještě nějaké do foroty, které používám zřídka pro zvláštní účely, zpravidla pokud potřebuji fotit dvěma či třemi aparáty najednou nějaké scény na podobná ohniska nebo když k tomu focení druhým aparátem potřebuji natáčet (N 18-55/3,5-5,6, N 50/1,8, N 35/2 a T 200-500/5,6-6,3). A všechny z nich dávám na různá těla s čipy velikosti DX.

Ale objektiv je stejně jen tak kudla, kterou to maso uříznete. Jak si ho ale připravíte před vařením, jak ho pak uděláte na pánvi a jak to pak servírujete, to už záleží na tom, jaký je kdo kuchař, jaké má vůbec maso, jaké koření, a v neposlední řadě - jaký má styl. Trampové mají na všechno jeden tesák a někdo má v kuchyni jenom na sýry dva různé nože. A výsledkem je, že oba jsou nakonec nasyceni.

Zrovna třeba ten univerzál 24-70/2,8 na FX je fajn, ovšem mně osobně by tam chybělo hodně ohnisek, na která běžně fotím, tedy na dlouhém konci. Avšak pokud vy celou dobu fotíte na 35 na DX a sem tam zoomujete nohama, tak je nabíledni, že naše záliba má společného jen to, před foťákem nám pózují vláčky. [proud]
Varování: Může obsahovat chyby a překlepy Solidní nechť se věnují obsahu, blbci nimrání se v písmenkách.
Čtvrtek, 17. června 2021 - 11:03:47  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 91
Registrován: 6-2020
Chary: řešení to je, každopádně pokud si krom jiného rád nafotite i nějaký ten zajímavý tramvajový provoz, může být slušný zoom praktickejsi. Každopádně moc děkuji za Váš čas. Jste bezesporu lepší fotograf než já a vašich rad si velice vážím. Ať se daří [happy][ok].
Chary
Pátek, 18. června 2021 - 22:30:32  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 2597
Registrován: 3-2010
Zajisté. Pokud jste spokojen (nechci psát vyloženě smířen) s tím, že fotíte vše na jedno ohnisko, tak nějaký zoom s přesahem na obě strany bude pro vás rozhodně přínosem. Jak jsem psal, záleží, jaký je kdo kuchař, ale většinou největšího fotografického rozmachu pozoruji u některých fotografů právě poté, co si do batohu přikoupili teleobjektiv. Poskytne vám to možnost vidět svět úplně jinak než zrovna jen na „ekvivalent padesátky“ (těch 35 na DX). A dovedu si představit i zajímavé telefotky z tramvajového provozu. Víte co, nutit nikoho nemůžu, ale vždy se rád podívám na pěkné fotky, jakékoliv. A někdy pro pěkné fotky potřebujete víc než jen 35 na DX, někdy i víc než jen 24-70 na FX. [fotic]
Varování: Může obsahovat chyby a překlepy Solidní nechť se věnují obsahu, blbci nimrání se v písmenkách.
Čtvrtek, 16. září 2021 - 15:06:50  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 2
Registrován: 9-2021
Vlečkový speciál Kolínsko, Kutnohorsko a Vlašimsko pojede 1.-3.1O.2021. Více info a přihlášení na https://kzc.cz/?sekce=klub_zeleznicnich_cestovatelu_spolek&strank a=kalendar_akci&rok=2021&mesic=10&den=01&id=1
Neděle, 14. listopadu 2021 - 01:14:16  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 1196
Registrován: 11-2007
retro [lol] stále v provozu...









SWISSTROLLEY - kvalitní ekologická doprava
HESS musíš se s ním svést
Dovolujeme pokroku aby diktoval našemu jednání
Středa, 17. listopadu 2021 - 09:00:20  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 2132
Registrován: 5-2007
Očima šotouše [fotic]
https://www.idnes.cz/cestovani/po-cesku/ocima-sotouse-fotografie- vlaku-podzim-s-vlakem-draha-trate.A211116_135413_po-cesku_hig/fot o
Čtvrtek, 25. listopadu 2021 - 14:39:48  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 10170
Registrován: 6-2006
Úterý, 28. prosince 2021 - 15:44:37  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 1204
Registrován: 11-2007
Pro zajímavost na porovnání s dnešním vizuálním viděním, kdy většina fotek je z digitálu o úpravách ani nemluvě, vše foceno na film, poslední fotka byl už prošlej film na zkoušku...


SWISSTROLLEY - kvalitní ekologická doprava
HESS musíš se s ním svést
Dovolujeme pokroku aby diktoval našemu jednání
Úterý, 10. května 2022 - 18:12:32  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 11803
Registrován: 7-2006
Při čekání na vlak byla v Hranicích velmi zvláštní atmosféra. Bylo před bouřkou, všude ticho a k tomu krásné světlo na vyfocení této momentky:

Pátek, 20. května 2022 - 19:29:45  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 10399
Registrován: 6-2006
Pátek, 03. června 2022 - 12:08:59  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 1252
Registrován: 7-2017
Jedna mrazivá vzpomínka na leden 1986, kdy jsme se po úspěšném lovu zvěčnili ve sněhové vánici.
Pátek, 08. července 2022 - 11:22:10  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 3848
Registrován: 3-2015
Někde jsem četl na internetu, že některé fotoaparáty nabízejí použít kompenzaci expozice i v manuálním režimu za použití AUTO ISA. To budou spíše ty dražší kvalitnější přístroje, které zvládají dobře vysoké hodnoty ISO.

Když, ale já zapnu Auto ISO na mém Nikonu D3400 a jsem manuálním režimu, tak u toho to nejde, pochopitelný levná základní zrcadlovka.

Proto já zapnu auto pouze když si chci hrát s fotoaparátem a i při relativně stabilních světelných podmínkách raději volím ISO natvrdo v Emku, protože když to nechám být s automatickým ISEM a změní se světlo, chci fotit pohybující se vlak, on mi tam začne házet příliš vysoké hodnoty, dokonce daleko vyšší než co bych nastavil na pevno. Taky jsem mu přikazoval nastavením do jaké hodnoty ISO má zvedat u mě je max 25600 nejvyšší citlivost.

Zase nemůžu s touhle zrcadlovkou dělat zázraky kvůli šumu, dobře jsem poznal, do které hodnoty je to ještě obstojný.
Tu kompenzaci bych opravdu použil jen v těch poloautomatických režimech, kde vím, že to může fungovat.

Takže budu rád když někdo dá sem vědět a vlastní nějaký takový fotoaparát a vyzkoušel to i v tom manuálu korigovat expozici s AUTO ISEM.

(Příspěvek byl editován uživatelem Jeník H...)
Chary
Sobota, 09. července 2022 - 14:07:16  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 2625
Registrován: 3-2010
Proč by to nešlo? Nikon D3400 má funkci AUTO ISO.
Podívej se na toto video a pokud i potom budeš mít nějaký další dotaz, tak se znovu zeptej.

AUTO ISO na D3400

Jinak funkce AUTO ISO funguje na nikonech velmi dobře, ale je nutno vědět, kdy a jak ji použít. A je velmi dobré pracovat s korekcí expozice, protože to, jak by to nastavil člověk, je velmi často na míle daleko od toho, jak to nastaví automatika. A když se automatice ty míle stáhnou vhodnou korekcí, potom najednou funguje tak, jak má. Já fotím na tmavo, protože potom fotku edituji a vždy je pro mě jednodušší vytáhnout stíny než stahovat neexistující vypálené jasy. U D7100 se mi osvědčilo, že ta míle je dlouhá -1 EV.

Funkce AUTO ISO není moc vhodná na krajinovou fotografii (nemyslím na krajinové timelapse, to je něco jiného) a používám ji spíš ve tmavých situacích, kde se příliš dynamicky mění světlo, než při focení vláčků, které má minimálně jednu část scény konstantní, viz dále.

Na koncertě, kde potřebuji zmrazit pohyb (dám čas třeba 1/250 a stejně nefotím jančící tančící, to se v té tmě nedá, ale jen třeba zpěváka v křeči) a není tam vůbec žádné světlo, takže dám nějakou velmi nízkou hodnotu clony (třeba f/2,5), kde ale zase nechci, aby to lítalo tam a zpět, jakmile do momentu fotky prásknou nějaká světla na pódiu, je AUTO ISO naprosto ideální, samozřejmě při vhodně zvolených ostatních parametrech s ohledem na danou situaci. Takže s nastavenou korekcí -1 EV potom lítalo ISO mezi 1800 a 4000 a fotky byly správně exponovaný pro další editaci.

Mimochodem, při krajinovém focení vláčků, kdy stojíš na fleku, čekáš na vlak a bliká ti tam slunce za mraky, nemá AUTO ISO (ani žádná jiná automatika P, A, S, M+autoiso) vůbec smysl ještě z jednoho základního důvodu. Pokud to s tou fotkou myslíš trošku vážně a nechceš mít zbytečné výpaly, vždy exponuješ na to nejjasnější místo ve fotce, a expozici lehce podsekneš, abys měl jistotu, že tam ta kresba bude, a že bude plastická kresba i v jiných světlých částech snímku. A tím nejjasnějším místem bývá obloha. Takže nastavíš expozici tak, aby se ti nikdy nevypálila obloha a pokud máš tu smůlu, že ti vlak vjede pod mrak, a máš navíc tu smůlu, že takovou fotku chceš mermomocí editovat, tak jsi ji stejně fotil exponovanou na oblohu a ta se nezměnila, čili celková expozice se nezměnila a není důvod to vůbec nijak řešit. Jen musíš zesvětlit spodek, který je ve stínu. Ale o kresbu v obloze jsi nepřišel. Jakákoliv automatika by ti v případě, že na slunečnou expozici zaleze (takže obloha bude stále stejně světlá, ale krajina výrazně potemní) stejně vytáhla expozici tak, že obloha půjde do ztrátového výpalu, a to pak vůbec nedává smysl.

Automatika totiž počítá celkovou expozici z celkové průměrné světlosti scény. A když si představíš fotku na sněhu, do které vjede černá lokomotiva, tak je najednou průměr scény jinde, automatika se pokusí expozici zesvětlit a plastický sníh půjde do háje. To samé bílé mraky.

Podobný problém (resp. stejný mechanismus vzniku a řešení problému) nastává, pokud na tmavém pozadí hodláš fotit světlý vlak, třeba ešus u lesa. Nemůžeš ten les exponovat na hranu výpalu, protože ten ešus bude výrazně světlejší, než co je ve scéně teď, a při špatně zvolené expozici by se vypálil.

Zkrátka krajinky, ešus u lesa, pára na sněhu (a cokoliv mezi tím) není koncert s blikajícími světly na pódiu. To se prostě každé fotí jinak.
Varování: Může obsahovat chyby a překlepy Solidní nechť se věnují obsahu, blbci nimrání se v písmenkách.
Sobota, 09. července 2022 - 21:07:33  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 3851
Registrován: 3-2015
Chary: No to znám to je mi jasné, ukazuje to tam ve videu hned na začátku, ale korekci expozice v tom přidávat v M režimu při použití auto iso nejde, teď jsem to zkoušel. A to regulování iso hodnot, to dělám normálně a mám tam furt zafixováno max 800 nebo 1600.

Jakmile jsem M režimu a zapnu automatické iso, tak do toho zasáhne automatika a není to už klasický manuální režim, kde nastavuju vše sám. Tím nechci říct, že by ten režim byl špatný i automatika má taky své výhody.

Dvě fotky, které od sebe dělilo od pořízení nějakých 24 hodin a stejné místo a kdy čarovaly na obloze foto mraky.
Obě byly vyfocený původně na formát Raw, poté editováno v počítači a přesto každá fotka vypadá trochu jinak, tak která se bude Charymu zamlouvat lépe[fotic].

Sobota, 09. července 2022 - 21:44:18  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 3852
Registrován: 3-2015
Chary: Když fotíš do Rawu tak si nastavíš co potřebuješ a klíďo můžeš lehce podexponovat, pak tu fotku v počítači dotáhneš k dokonalosti jak potřebuješ. Máš neuvěřitelný množství dat, kdybys to ale měl plně v Jpegu a expozici měl přeexponovanou nebo podexponovanou více než je zdrávo, tak to seditovat to už je oříšek, není tam kresba, mraky nevytáhneš, kostičky prostě ten snímek už je hotovej a další úpravy ho ničí, to jsem dřív taky podceňoval a furt se v tom vrtal.

(Příspěvek byl editován uživatelem Jeník H...)
Chary
Sobota, 09. července 2022 - 23:34:24  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 2626
Registrován: 3-2010
Nechápu příspěvek 3852, resp. je tam jen řečeno, že v noci je tma. Prostě raw je k editaci, jpg k jednoduché práci a okamžité prezentaci. Vše má své místo. Dokonce jsou i situace, kdy se zcela záměrně fotí do jpg a provádí se základní editační kroky z takového materiálu a je to v pořádku a ničemu to nevadí. Ale pokud někdo fotí do JPG a pak se to snaží editovat na kalendář, nebo fotí ve složitých světelných podmínkách a pak se z jpg snaží dělat z prdu kuličku, a má čas na kvalitní editaci, a přitom má v ruce aparát, který umí fotit do rawu, tak je to přinejmenším blázen.

Příspěvek 3851, Jakmile jsem M režimu a zapnu automatické iso, tak do toho zasáhne automatika a není to už klasický manuální režim, kde nastavuju vše sám. Tím nechci říct, že by ten režim byl špatný i automatika má taky své výhody.
Opět nechápu tvrzení. Tak buď mám plnohodnotný manuál, kde vše (clonu, čas, iso) ovládám ručně, se všemi výhodami a nevýhodami, nebo potom mám různé druhy (polo-)automatiky, kde můžu něco ovlivnit, něco ne, nebo to celé nechávám na rozhodnutí přístroje. Opět, obojí má své výhody a nevýhody, ale "brečet", že když na M aktivuji AUTO-ISO, tak že už to není plný manuální režim, to je asi to samé jako říct, že když si v noci rozsvítím lampičku, tak už nespím potmě. Ano, obojí se dá, a obojí má své výhody a nevýhody, ale ve své podstatě to nelze srovnávat a nelze příčetně tvrdit, že bych rád spal potmě, ale jakmile si rozsvítím, už není tma. No není, není no. Prostě není. A když se zapne AUTO-ISO, tak už prostě není tvrdý manuál. Není. Obojí vychází z jasné podstaty toho, co se při tom či onom kroku děje.

Pokud jde o ty fotky, jedna z nich má lepší kompozici a nejspíš o trošku lepší editaci, druhá má o trošku lepší světlo a s tím nejspíš související lepší celkové expoziční podmínky, avšak nedoprovázené odpovídající editací. Jelikož sám víš, která má to lepší světlo, tak si zároveň odvodíš, která má tu lepší kompozici, a pokud si ty dvě fotky porovnáš a odhalíš ten jediný do očí bijící kompoziční rozdíl, tak ti i bude jasné proč.
Varování: Může obsahovat chyby a překlepy Solidní nechť se věnují obsahu, blbci nimrání se v písmenkách.
Neděle, 10. července 2022 - 01:31:10  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 3853
Registrován: 3-2015
Chary: S tím rawem jsem chtěl naznačit, že na něj v drtivé většině fotím ať už fotím cokoli. Samozřejmě nemám profi placený editor např Adobe Photoshop, využívám k úpravě jen odnož photoshopu se základními úpravami, dokáže v pohodě otevřít soubor a to mi zatím stačí.

U těch fotek no, kompoziční rozdíl, tam jsem to narval více k okraji na levé straně, ale u tak dlouhé soupravy jsem to prostě neřešil a taky nasranost byla, ta fotka byla v originále drobet podexponovaná, ale líbí se mi víc odstupem času. U první fotky, možná lepší kompozičně.
Chary
Neděle, 10. července 2022 - 09:04:27  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 2627
Registrován: 3-2010
Nevím, co má být "drobet", ale každý, kdo má Nikon, by měl vyzkoušet NX Studio. Je to soft od Nikonu, zdarma, jdou tam dělat nějaké základní a pokročilejší úpravy při převodu z rawu (především expozice, barvy, kontrast a pod.), jdou tam dělat nějaké selektivní úpravy jak plošně, tak bodově (to už chce hodně vědět, co a proč a jak přesně dělat), a po exportu do tifu si s tím můžeš pohrát třeba v GIMPu, to je další soft zdarma, který umí i vrstvy a spoustu a spoustu pokročilých úprav.

Takže základem je nepokazit kompozici, nepokazit nějak výrazně moc expozici (víc než +1 EV a -3 EV už může být výrazný problém, pokud má jít o jednoduché úpravy) a "nic není nemožné".

Nikon NX Studio
GIMP
Varování: Může obsahovat chyby a překlepy Solidní nechť se věnují obsahu, blbci nimrání se v písmenkách.
Neděle, 10. července 2022 - 12:33:28  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 3854
Registrován: 3-2015
Chary:
Ano Gimp to už jsem měl i nainstalovaný, nejdřív vyvolat Raw v editoru kde to jde, pak to bez úprav exportovat a teprve upravovat v Gimpu. Kdyby Gimp uměl rovnou vyvolat RAW soubor tak po tom skočím všema deseti.

No ale když vidím to předplatné u profi Photoshopu na rok přes 12 tis, samozřejmě je tam na zkušenou 30 dní zdarma i tak to může opravdu mít fotograf, který to myslí opravdu vážně a nebo se tím živí a vrátí se mu to. Tolik bych za to nedal, i když na to mam.

(Příspěvek byl editován uživatelem Jeník H...)
Neděle, 10. července 2022 - 20:43:03  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 3855
Registrován: 3-2015
https://youtu.be/D4lz5sqa-ew Tady ještě video co jsem měl původně na mysli s AUTO ISO a kompenzace expozice v kombinaci s manuálním režimem, že ne na všech přístrojích s tím jde pracovat.
Pondělí, 11. července 2022 - 14:43:10  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 3856
Registrován: 3-2015
Pátek, 15. července 2022 - 00:36:46  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 9247
Registrován: 12-2011
Fotografický souhrn prvního půlroku 2022.

FOTOBLOG: Leden až červen 2022 pohledem mého objektivu
Pondělí, 08. srpna 2022 - 10:48:23  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 10525
Registrován: 6-2006
Středa, 10. srpna 2022 - 13:42:49  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 335
Registrován: 6-2021
https://www.svd-jzm.cz/oslavy-150-let-breclav-znojmo-2/
Pad
Středa, 10. srpna 2022 - 23:26:30  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 318
Registrován: 4-2003
Jeník_H..:
"Ano Gimp to už jsem měl i nainstalovaný, nejdřív vyvolat Raw v editoru kde to jde, pak to bez úprav exportovat a teprve upravovat v Gimpu. Kdyby Gimp uměl rovnou vyvolat RAW soubor tak po tom skočím všema deseti. "

Já bych jen podotkl, že "vyvolat raw a bez úprav exportovat a teprve upravovat v Gimpu" nemá moc velký smysl. To je skoro to samé, jako by se fotilo přímo do jpegu. Je teda celkem zbytečné vyvolávat fotky z rawu bez úprav, protože to dělá rovnou foťák, když se fotí do jpegu. V rawu by se měla udělat většina editace a v Gimpu pak už jen zmenšit a doostřit (zjednodušeně řečeno, nebavíme se o retuších nebo fotomontážích, na to je samozřejmě Gimp vhodnější než raw editor).

Jinak existují i bezplatné raw editory, které jsou dost schopné, třeba RawTherapee nebo Darktable. Oba snad jdou i nějak zaintegrovat do Gimpu, ale to jsem nikdy nezkoušel.
Chary
Pondělí, 22. srpna 2022 - 14:48:14  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 2630
Registrován: 3-2010
Pad: Já bych jen podotkl, že "vyvolat raw a bez úprav exportovat a teprve upravovat v Gimpu" nemá moc velký smysl. To je skoro to samé, jako by se fotilo přímo do jpegu. Je teda celkem zbytečné vyvolávat fotky z rawu bez úprav, protože to dělá rovnou foťák, když se fotí do jpegu. V rawu by se měla udělat většina editace a v Gimpu pak už jen zmenšit a doostřit (zjednodušeně řečeno, nebavíme se o retuších nebo fotomontážích, na to je samozřejmě Gimp vhodnější než raw editor).

Mám takový pocit, že bych s mnoha body nesouhlasil. Asi by stálo za to si definovat, co se myslí tím "vyvolat raw bez úprav" a jestli to vůbec někdo dělá. Jakože "bez úprav". Protože nějaké základní rawové úpravy dělá asi každý. Jmenovitě například si při konverzi rawu nastavit WB tak, jak potřebuji pro danou konkrétní světelnou situaci ve scéně. Ovšem relativně největším benefitem konvertovaného rawu proti souboru přímo z aparátu je následně mít 16-bitovou hloubku v TIFu pro doladění barev. To vám žádný JPG neudělá. Na to raw data nepotřebujete (16bit TIF stačí pohodlně), ale vyhřebenovaný a zkomprimovaný obraz v JPG na nějaké větší úpravy moc vhodný není. Na druhou stranu selektivní úpravy přes vrstvy, to zase neudělá žádný rafátor, resp. určitě ne z rawu jako "z rawu". A konečně by také stálo za rozbor zjistit, co to je ta "většina editace", která "by se měla udělat v rawu". Protože každý má svůj styl editování a třeba i pořadí kroků, a některé prostě v rawu neuděláte, neboť následují až po editačních krocích, které se dělají na hotovém obraze (například selektivní víceúrovňové odšumení). Nicméně to závisí na každém fotografovi, tom, co fotí, a co očekává od výsledku.
Varování: Může obsahovat chyby a překlepy Solidní nechť se věnují obsahu, blbci nimrání se v písmenkách.
Sobota, 29. října 2022 - 14:00:45  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 4015
Registrován: 3-2015
Včera jsem přišel na něco co jsem dosud při fotografování nepoužíval a neznal. Jedná se o ostření na 'palec'. A když mi to můj foťák Nikon D 3400 umožňuje přenastavit tak jsem tak učinil, byl bych hloupý kdybych to nezkusil.

Byl bych rád když dá někdo vědět o tom ostřením zadním tlačítkem jaké s tím má zkušenosti, protože to může být dobrý nástroj, který mě může zbavit přepínání mezi jednorázovým a kontinuálním ostřením. Jen mě zaráží, že v manuálu o tom není ani zmínka, přitom to tlačítko je tak šikovně koncipované a při ruce a může zachránit fotky a tím méně odpadu.
Pátek, 04. listopadu 2022 - 19:34:08  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 379
Registrován: 6-2021
Zdravim, kdo byl chtěl zachytit nějakou klasickou červenou 810 od Českých drah a s LIAZ, ma ještě možnost.
810.510 z Klatov se vydá do hraniční stanice Železná Ruda-Alzbetin.
Vice info najdete na Facebooku Vlaky Plzenskeho kraje.
Čtvrtek, 24. listopadu 2022 - 15:29:24  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 28
Registrován: 9-2020
Zdravím vespolek! Prohledávám diskusní fórum a snažím se najít uspokojivou odpověď na problematiku focení na nádraží. Nedávno během Setkání Sergejů jsem zažil menší nepříjemný incident s ostrahou nádraží v Kladně. Pán všechny přítomné fotografy na nástupišti obcházel a bedlivě pozoroval a ve chvíli, kdy jsem zmáčkl spoušť, se ke mně přihnal, že "co si jako myslím, že si tu budu fotit". A vykázal mě pryč. Pravda, nebyl to ještě Sergej, ale Hydra :-) Obrátil jsem se tedy na Správu železnic s dotazem, jak se věci mají, protože jsem měl za to, že nekomerční focení, obzvláště při akci, kde se focení tak nějak očekává, je úplně v pohodě a bez podmínek. K mému velkému překvapení mi po delší době odpověděli, že i focení amatérské musím mít schválené! Zažádat o svolení musím předem a teprve s ním v listinné podobě můžu na nádraží vytáhnout foťák! A v případě komerčního focení je prý třeba dokonce uzavřít nájemní smlouvu! Tato odpověď ve mně vyvolává další a další otázky, než že by je nějaké zodpověděla. Jaké jsou prosím vaše zkušenosti? Opravdu někdo píše třeba každý víkend na SŽ o povolení? A co ty tisíce, možná i miliony fotek na Instagramu, Facebooku, tady, na Zelpage, Rajčeti, Youtube a dalších a dalších a dalších portálech? To je všechno ilegální? A co je to koneckonců komerční užití? Zveřejnění na webu, který si vydělává reklamou? A na kom je pak břemeno nájemní smlouvy? Na autorovi fotografie nebo provozovateli portálu? Přijde mi to dost ujeté a odpovědi, co jsem našel na netu, se bohužel dost rozcházejí a nejsou zdaleka úplné. Co o tom tady kdo ví? Budu rád za každou odpověď. A omlouvám se, pokud se to zde někde řešilo a já jsem jen slepý. Díky.
Čtvrtek, 24. listopadu 2022 - 22:17:12  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 1216
Registrován: 10-2007
Mychal:
"Pán všechny přítomné fotografy na nástupišti obcházel a bedlivě pozoroval"

Takže hlídal fotografy, aby náhodou nefotili?
A zakazoval to všem, nebo jen Vám?
www.BRŇÁK.net = vše o historii a vývoji brněnského železničního uzlu
Pad
Čtvrtek, 24. listopadu 2022 - 23:44:37  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 331
Registrován: 4-2003
Mychal: zkuste se Spr.žele zeptat, na základě čeho (jakého právního předpisu) potřebujete povolení na focení.

Spr.žel. má předpis Ob1 díl II, kde se v článku 29 píše následující:


Čl. 29
V uzavřených případně jinak zabezpečených místech SŽDC je zakázáno fotografovat,
filmovat, zakreslovat nebo jinak zobrazovat objekty, místa a zařízení, které jsou označeny
tabulkou vyjadřující zákaz fotografování (písemně nebo symbolem - přeškrtnutý
fotoaparát). Tato místa určuje a označuje obhospodařující OJ SŽDC. V těchto místech smí
fotografovat, filmovat, zakreslovat nebo jinak zobrazovat objekty pouze osoby, které mají
v průkazu uvedeno oprávnění k fotografování a filmování pro služební účely.


Z toho vyplývá, že můžete fotit všechno, kde není cedule zákaz focení.

Nástupiště je veřejně přístupný prostor (§4a Zákona o drahách) a žádný zákon u nás nezakazuje fotografování ve veřejně přístupném prostoru. Samozřejmě fotografování druhých osob bez jejich souhlasu je jiný případ. Ale lokomotivu si na veřejně přístupném prostoru vyfotit můžete, na tom nic ilegálního není. Snad jen taková teoretická možnost by mohla být, že majitel té lokomotivy si výslovně nepřeje fotografování, ale pak asi nepojede na fotoakci.

Pán na Kladně by asi potřeboval proškolit.
Pátek, 25. listopadu 2022 - 06:25:46  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 1217
Registrován: 10-2007
Pad:
"Pán na Kladně by asi potřeboval proškolit."

Pokud to byla ochranka, jak bylo uvedeno... u těch, které občas vídám, si moc nedělám iluze o úrovni kvalifikace.

Pár příkladů na odlehčení [happy]:
Pracovníci ostrahy se na nádraží porvali s opilcem, nadýchali víc než on
Rvačka u nádraží: muž pod vlivem alkoholu se pral se dvěma opilými členy ostrahy
www.BRŇÁK.net = vše o historii a vývoji brněnského železničního uzlu
Pátek, 25. listopadu 2022 - 09:27:31  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 504
Registrován: 8-2012
Mychal: můžete sem prosím nakopírovat přesné znění vašeho dotazu a odpovědi SŽ? Protože jsem přesvědčen, že zde došlo k dost silnému informačnímu šumu. (dále viz předchozí příspěvky)
Pátek, 25. listopadu 2022 - 19:23:33  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 29
Registrován: 9-2020
Děkuju všem za odpovědi! Stále ale moc nechápu, na čem vlastně jsem / jsme. Někde jsem se dočetl, že nádraží není veřejné prostranství, neboť, podobně jako hřiště, je omezeno otevírací dobou.

Joe:
"Mychal:
"Pán všechny přítomné fotografy na nástupišti obcházel a bedlivě pozoroval"
Takže hlídal fotografy, aby náhodou nefotili?
A zakazoval to všem, nebo jen Vám?"

Fotografové stáli rozprostřeni mezi depem, budovou a skladištěm. Pan ostraha obcházel sem a tam, opravdu až hodně dozadu ke skladišti, a všechny pozoroval. Ale co jsem si všiml, s nikým nemluvil. Až když se zmáčkla spoušť. Ale já když zaměřoval, tak jsem se po ostatních moc neohlížel. Poté, co "zpacifikoval" mě, se vydal ještě za jedním "kolegou", ale ten pro mě překvapivě, nějaký papír měl. Ostatní mezitím už šli nebo jeli asi někam dál. Paradoxní na tom je, že u posprejovaného skladiště se válely skupinky nepřizpůsobivých, kteří courali přes koleje sem a tam, ale to bylo v pohodě.

perník:
"Mychal: můžete sem prosím nakopírovat přesné znění vašeho dotazu a odpovědi SŽ? Protože jsem přesvědčen, že zde došlo k dost silnému informačnímu šumu. (dále viz předchozí příspěvky)"

Snad tím neporuším nějaké listovní tajemství či podobně, ale můj dotaz zněl: "Dobrý den, obracím se na Vás s dotazem, jak je to s amatérským fotografováním na nádražích. Před časem se v Lužné konala akce Setkání Sergejů, které jsem chtěl využít k fotografování na kladenském nádraží, jehož chystaná modernizace se blíží. Nejsem žádný profesionální fotograf, focení nebylo komerční, ale chtěl jsem si udělat zrcadlovkou pár obrázků na památku. K mému překvapení se ve chvíli, kdy jsem zmáčknul spoušť, ke mně přihnal pán z ochranky, který mě delší dobu sledoval jako podezřelého, a vykázal mě z nádraží se slovy: "Co si myslíte, že si tady budete fotit?!" Můžete mi prosím tedy říci, jak se věci mají? Děkuji. S pozdravem..."

A tento týden mi přišla odpověď: "Dobrý den,
Správa železnic, státní organizace, obdržela Vaše podání, ke kterému Vám
sdělujeme, že jakékoli fotografování v prostorách železničních stanic, které má
ve správě Správa železnic, musí být vždy předem nahlášené, abychom věděli,
že se v prostorách železniční stanice budete nacházet.
Pokud by se jednalo o komerční fotografování, tak je vždy potřeba celou věc
projednat a zasmluvnit řádnou nájemní smlouvou, ve které jsou vždy
stanoveny veškeré podmínky daného fotografování.
Pokud jde o amatérské fotografování, i zde je nutné vždy předem celou věc
projednat s tím, že Vám bude poskytnut souhlas s daným fotografováním,
které poté následně můžete příslušné ostraze ukázat a prokázat se, že můžete
v železniční stanici pořizovat fotografie. V případě amatérského fotografování
jste poté vždy upozorněn, že je potřeba dodržovat příslušné zákonem
vymezené právní předpisy, GDPR a všechny závazné právní přepisy dodržovat.
Děkujeme za pochopení.
S pozdravem..."

(Příspěvek byl editován uživatelem Mychal.)
Pátek, 25. listopadu 2022 - 19:56:40  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 4061
Registrován: 4-2014
Mychal -Pokud se nepohybujete v kolejišti a tam kam je přístup nepovolaných osob zakázán, tak na fotografování z peronu nevidím, žádný problém, samozřejmě nesmím fotit obličeje dalších osob na peroně. Já třeba jezdím občas fotit do Plzně, pokud budu fotit návěstidla a vlaky a před objektivem se nikdo nepohybuje žádná osoba, tak pracovníky stanice, žádní fotografové nezajímají.

Bohužel vedení SŽ si stále myslí, že by fotograf, který fotí na nádraží by mohl využít fotky k přípravě nějaké sabotážní akce, nebo z ní vyčíst návod na atomovou bombu, kterou pak na to dotyčné nádraží někdo vypálí, prostě na ředitelství SŽ se stále žije jako před listopadem 1989 vše musí být utajeno.

Ta skupinka, která sem tam courala přes koleje a ohrožovala bezpečnost provozu hold SŽ nevadí, protože nefotí a jestli je v kolejišti srazí vlak, tak na vině jsou oni, protože tam neměli co dělat a ta případná srážka vlaku osobní nebo nákladní dopravy s osobou v kolejišti se SŽ téměř vůbec netýká, protože SŽ žádné vlaky mimo pracovních vlaků neprovozuje. SŽ zajistí jen zastavení a zpětné obnovení provozu a pracovníci stanice přivolají složky záchranného integrovaného systému.

Něco jiného je, když si chcete vyfotit vnitřní prvky staničního zabezpečovacího zařízení - stavědlové, řídící přístroje, indikační kolejové desky a podobně, tam je vždy lepší mít písemný souhlas, bohatě stačí když vám ho udělí a napíše přednosta dané stanice, kde si ty vnitřní prvky zabezpečovacího zařízení chcete vyfotit.

Podobné to je i videi ze stanovišť strojvedoucích, kterých je plný internet a jak je vidět, tak vedení ČD, ČDC to vůbec nevadí, že strojvedoucí tyto videa natáčejí a veřejně publikují, naopak to i obě společnosti podporují a to tím, že občas i samotné ČD, nebo ČDC takováto videa natočí a uveřejní. Ovšem kdyby strojvedoucí spadali pod SŽ, tak na beton by byl vydán vedením SŽ všem strojvedoucím vydán zákaz takováto videa pořizovat a veřejně publikovat.


(Příspěvek byl editován uživatelem Luboš_3.21.)
Pátek, 25. listopadu 2022 - 20:05:18  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 30
Registrován: 9-2020
Ještě jednou díky moc. Mně jde opravdu mnohdy jen a pouze o tu budovu. Případně o vlak, ale poslední tři roky mě fascinuje hlavně ta drážní architektura a záměrně dokonce čekám, až lidi nebudou. Případně někde vzadu a malí. A budete se smát, já už abych předcházel incidentům, tak jdu i několik set metrů k přejezdu, abych se dostal na cestu nebo louku na druhé straně a nepřecházel koleje [biggrin]
Pátek, 25. listopadu 2022 - 21:27:22  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 505
Registrován: 8-2012
Mychal: Odpověď SŽ je naprosto mimózní a zavádějící. Už je pro tu srandu bych podal na autora této odpovědi stížnost na SŽ [biggrin] . Pokud se nacházíte v prostorách přístupných veřejnosti, foťte si v zásadě, co chcete a jak chcete, samozřejmě za dodržení ostatních pravidel daných slušným chováním a legislativou. A kdyby se nějaký volič SPD s nápisem Security na zádech snažil vyspelovat džídýpíár, tak mu sdělte, že ochrana osobních údajů se na vlaky a nádraží fakt nevztahuje a případně ho odkažte na § 89 občanského zákoníku (to pokud jde o xichty osob).
Nový příspěvek
     
  Text příspěvku:

  Uživatelské jméno:  
Pouze registrovaní
  Heslo:
  Přílohy:
  Volby: V příspěvku používám HTML kód
Odkazy (URL) v příspěvku automaticky aktivovat
  Akce:
, více zde.