Diskuse » Železnice » Historické vozy osobní a nákladní « předcházející | další »

Historické vozy osobní a nákladní

dolů
hledání | obrázky (odtud | na mapě) | strom | 3 hod. | 1 den | týden | vzhled | nápověda
odhlášení | přihlášení | úprava profilu | registrace | seznam uživatelů | moderátoři
   diskuse  posl. autor příspěvků  stran  posl. příspěvek
Archivy starších příspěvků  zobrazit všechny (23)   
 
Předchozí roky: 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006
Archiv diskuse Historické vozy osobní a nákladní do 01. 1. 2018 JarPi 60 01. 1. 2018 20:59
Archiv diskuse Historické vozy osobní a nákladní do 11. 1. 2018 Lodyha77 60 11. 1. 2018 20:22
Archiv diskuse Historické vozy osobní a nákladní do 28. 1. 2018 Alf 60 28. 1. 2018 11:09
Archiv diskuse Historické vozy osobní a nákladní do 06. 2. 2018 Tempotaxi 60 06. 2. 2018 10:53
Archiv diskuse Historické vozy osobní a nákladní do 10. 2. 2018 drake 60 10. 2. 2018 10:16
Archiv diskuse Historické vozy osobní a nákladní do 25. 2. 2018 Mahel 60 25. 2. 2018 16:32
Archiv diskuse Historické vozy osobní a nákladní do 12. 3. 2018 Statistik 60 12. 3. 2018 21:43
Archiv diskuse Historické vozy osobní a nákladní do 21. 3. 2018 Zdepa 60 21. 3. 2018 09:04
Archiv diskuse Historické vozy osobní a nákladní do 03. 4. 2018 Colonel32 60 03. 4. 2018 18:24
Archiv diskuse Historické vozy osobní a nákladní do 19. 4. 2018 Polabský 60 19. 4. 2018 14:47
Archiv diskuse Historické vozy osobní a nákladní do 03. 5. 2018 drake 60 03. 5. 2018 23:22
Archiv diskuse Historické vozy osobní a nákladní do 17. 5. 2018 drake 60 17. 5. 2018 14:28
Archiv diskuse Historické vozy osobní a nákladní do 27. 5. 2018 Fardy 60 27. 5. 2018 20:07
Archiv diskuse Historické vozy osobní a nákladní do 27. 6. 2018 Bdlm 60 27. 6. 2018 06:23
Archiv diskuse Historické vozy osobní a nákladní do 28. 7. 2018 Jamesc 60 28. 7. 2018 19:07
Archiv diskuse Historické vozy osobní a nákladní do 30. 8. 2018 Statistik 60 30. 8. 2018 16:48
Archiv diskuse Historické vozy osobní a nákladní do 20. 11. 2018 zeuke 60 20. 11. 2018 09:20
Archiv diskuse Historické vozy osobní a nákladní do 02. 1. 2019 dědek_hank 60 02. 1. 2019 10:39
Archiv diskuse Historické vozy osobní a nákladní do 21. 1. 2019 mot 60 21. 1. 2019 08:07
Archiv diskuse Historické vozy osobní a nákladní do 19. 2. 2019 drake 60 19. 2. 2019 14:17
Archiv diskuse Historické vozy osobní a nákladní do 22. 3. 2019 rkwa 60 22. 3. 2019 13:39
Archiv diskuse Historické vozy osobní a nákladní do 22. 4. 2019 Zdepa 60 22. 4. 2019 20:59
Archiv diskuse Historické vozy osobní a nákladní do 16. 5. 2019 Plastovej_Dědek 60 16. 5. 2019 23:44
   autor příspěvek
Pátek, 17. května 2019 - 11:09:57  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 2126
Registrován: 6-2004
Plastovej dědek: Vozy v Budyšíně se natíraly podle předpisů DR, takže barvy podle ČSN se na ně dostaly až při obnově nátěru. Ten olivový odstín (RAL 6020) je až z doby od roku 1976 (polyuretanové barvy).

Neumím vyloučit, že by se větrače LP dostaly na některý vůz už před válkou, ale z té doby znám fotky jen se sklopnými okénky. I po válce se dosazovaly zejména na novější typ z roku 1909 (vzdálenost čepů 13,5 m), který se v provozu používal ještě v 60. letech. Ty starší vozy ze snímku často dojezdily v 50. letech s okénky.
Pátek, 17. května 2019 - 14:28:44  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 2556
Registrován: 7-2017
ano právě ten olivový odstín 6020 jsem měl namysli...takže se to týkalo i souprav Bp a tímpádem asi i BDa
Pátek, 17. května 2019 - 14:32:05  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 2557
Registrován: 7-2017
...tak ne...zpět[lol]
Bdlm
Pátek, 17. května 2019 - 15:52:05  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 1720
Registrován: 3-2007
Jinak ta zelená barva RAL 6020 = TGL 2233 se používala na elektrické lokomotivy.
Pátek, 17. května 2019 - 18:41:24  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 6
Registrován: 1-2018
BDlm:Těch zelených bylo víc, však i německé vozy nebyly lakovány jednou zelenou. Obzvlášť to platí u vozů do roku cca 1950.
Pátek, 17. května 2019 - 20:27:18  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 288
Registrován: 7-2017
U DR se do roku 1954 používaly pro opravy stejné barvy jako před válkou, ale lze si to vyložit i tak, že se bralo co bylo po ruce. Od roku 1954 je u DR používána RAL 6007 (flaschengrün), některé vozy měly horní polovinu kolem oken mechově zelenou (RAL 6005 - moosgrün). První vozy pro ČSD měly s největší pravděpodobností právě RAL 6005. Kolem roku 1968 se zavedly TGL, TGL 2233 má označení černoolivová, teprve po roce 1980 se přešlo k TGL 2235, což je chromoxidová zeleň a měla by odpovídat RAL 6020.
Pátek, 17. května 2019 - 21:07:39  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 7
Registrován: 1-2018
Drake : od 54 do 67 vozy RAL 6002, RAL 6007 od roku 39 až 59 osobní, poštovní a služební vozy. Od roku 53 až 59 se používala u E 41, E44, E60, E61, E63, E93 a E94, RAL 6008 do roku 41 osobní vozy,
RAL 6020 je od 1959 až 1975 všechny elektrické lokomotivy s rychlostí do 120 km/ kromě posunovacích, dále osobní, poštovní, služební a lehátkové vozy. Pak tu máme ještě RAL 6003 pro vozidla Wehrmachtu od roku 1941. Dále tam ještě figurují další odstíny zelených pro ozdobné části vozů, ale to už není podstatné. Někde bych měl mít komplet kopii předpisu pro používání barev na kolejová vozidla (od lokomotiv až po osobní vozy správ DRG,DR,DB). Jinak přesně jak píšete, asi se zrovna natřelo tím, co bylo a já osobně věřím, že to bylo asi v podstatně menší míře, než to co se dělo u nás. Už jen pro kvalitu těch barev, které vydržely déle. Co jsem byl u jednoho kořistního čtyřnápravového vozu DRG, tak pod vrstvama toho našeho sajrajtu z olejů a nitrolaků byl ještě původní lak, který nebyl ani vyblednutý. Mimochodem krom čísel RAL a TGL byly ještě čísla Wiederhold, ale to je zanedbatelná epizoda.
Pátek, 17. května 2019 - 21:17:48  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 289
Registrován: 7-2017
Plastovej Dědek: od 54 do 67 vozy RAL 6002, RAL 6007 od roku 39 až 59 osobní, poštovní a služební vozy. Přiznám, že to nedokážu dekódovat :-) Kde jste vzal tu 6002? Ještě podotýkám, že píšu výhradně o vozech, lokomotivy do toho vůbec nemíchám.

(Příspěvek byl editován uživatelem drake.)
Pátek, 17. května 2019 - 23:22:29  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 8
Registrován: 1-2018
drake: Tak já už jsem to vzal komplet vozy a lokomotivy. Nebo spíše jsem jen přepsal informace z německých dokumentů, které uvádějí patřičné odstíny k rokům a kde se jich použilo. jenom pro upřesnění, některé odstíny se uvádějí s časovým přesahem. Tudíž si myslim, že se zavedl nějaký nový odstín a ještě se někde aplikoval zbytek ze zásob. Proto se mohlo stát, že určitý typ vozu měl barvu takovou a jiný zas makovou. Z našich poměrů bych to přirovnal něco k lakům na M 120.4 třeba. Ikdyž pokračování změn laků bylo pak už dílenskou záležitostí. myslim, že německá důkladnost pro dodržení toho co je psáno byla rozhodně větší a řekl bych, že i celkově to v německu s dodávkama výrobků bylo trošku jinak. Tady v podstatě ani nezačla výroba a už se přemýšlelo nad dočasnou improvizací, protože nebyla výrobní kapacita třeba.
Sobota, 18. května 2019 - 08:57:55  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 321
Registrován: 9-2004
Když se tu probíraly kořistní vozy - koupil jsem si do soupravy OBB (tedy, doufám, že se mohl potkat s lokomotivou 2050...) tento vůz, který mi připomíná německé služební vozy. Je to skutečně vůz německého původu? Zůstal tady taky po válce? A jaké měl případně číslo v systému před rokem 1957?
Středa, 22. května 2019 - 14:50:30  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 1478
Registrován: 7-2017
Nové informace vždy vyvolávají nové otázky.

V nové publikaci Martina Navrátila o chrudimských lokálkách vydané PSHŽD je v seznamu vozů přidělených dom. st. Chrudim město uveden dvakrát (v červenci 1944 a v září 1948, tak snad se autor dvakrát po sobě neupsal a nejde o chybu...) přípojný vůz CDim 4-7603. Co se o tomto vozu ví?
Středa, 22. května 2019 - 15:40:12  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 290
Registrován: 7-2017
hank: Jedná se o upravený vůz na přípojný pro motorový provoz. Původní vůz byl vyroben pro kkStB jako Ci 8409 v Simmeringu vč. 32879 z r. 1891. Po roce 1913 odstal označení Ci 30-472, u ČSD Ci 4-2673. Vůz měl rozvor 5,5 m, 48 míst k sezení, byl bez brzdy s potrubím tlakové a sací brzdy. V roce 1933 mu bylo v dílnách v České Lípě odstraněno plynové osvětlení a parní topení, doplněno bylo elektrické osvětlení, kamna a kompletní tlaková brzda a místo dvou fiktivních oddílů pro sezení byl udělán služební oddíl. Nově dostal číslo 4-7603 a později i řadu CDim. Domovskou stanici měl v té době v Německém Brodě.
Středa, 22. května 2019 - 16:40:53  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 1480
Registrován: 7-2017
drake 290: Děkuji. Takže "pětiokeňák".

Změnilo se při této úpravě členění bočních stěn? Dveře do služebního oddílu byly ponechány z plošiny? Větráky zůstaly sklopné? Dostal vůz po r. 1939 červený nátěr?

A vůbec - nebyl by prosím nějaký obrázek? (Vzpomněl jsem si na naši starší diskusi o buštěhradském voze BCe 2-7600. Ten byl přestavěn k nepoznání...)
Středa, 22. května 2019 - 23:01:42  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 291
Registrován: 7-2017
Předpokládam, že na služební oddíl se předělal menší oddíl, ale výkres nebo obrázek nemám. Bočnice se předělávala. Buď se udělaly na obou stranách dvojkřídlé otvírací dveře nebo posuvné, záleželo na konstrukci původního vozu a asi i dílnách. Větráky se většinou u malých vozů pro lokálkový provoz neměnily.
Středa, 22. května 2019 - 23:43:46  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 1483
Registrován: 7-2017
drake 291: Děkuji. Bylo takhle přestavěno na přípojné vozy se služebním oddílem více vozů normální stavby? Je známo kolik a kterých původních řad?
Čtvrtek, 23. května 2019 - 09:22:30  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 292
Registrován: 7-2017
hank: Bylo jich několik desítek, původní vozy byly většinou řad Ci, BCi, Cl a BCl, různého původu i stáří. Některé z nich byly rušeny velice brzo a stopy po nich mizí už před rokem 1935, jiné se rušily až v 50./60. letech.
Čtvrtek, 23. května 2019 - 09:47:33  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 2129
Registrován: 6-2004
hank: dosloužil jako SV 73134 u Železničního stavitelství, zrušen 1978
Čtvrtek, 23. května 2019 - 13:39:02  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 1484
Registrován: 7-2017
Mahel 2129: Děkuji.
Bw_Ig
Pátek, 24. května 2019 - 20:30:04  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 429
Registrován: 7-2012
Tak jsem to našel - kvalita skenu malá:
Roku 1933 proběhly na síti ČSD dvě rozsáhlé přečíslovací a přeznačovací akce u osobních vozů pro motorový provoz. Tou první bylo přečíslování osobních a služebních vozů určených pro motorový provoz (podle výnosu MŽ č.j. 35.358 z 1. 11. 1933) a dále přeznačování vozů přípojných pro motorový provoz novým řadovým označením písmenem „m“ (dle výnosu MŽ č.j. 27.708-V/5 z 24. 6. 1933). Vlastní přečíslování osobních vozů pro motorové vlaky podle uvedených výnosů prakticky a fyzicky proběhlo v dílnách při nejbližší revizi či prohlídce osobních vozů, což bylo v průběhu roku 1934.



Vůz Ci 4-4918 z Telče navrhovalo ŘSD Brno (č.j. 75/12-V-33) ještě dne 23. 5. 1933 jeho zrušení, neboť měl jen potrubí tlakové brzdy, ruční brzdu, čímž byl zcela nevhodný pro motorový provoz. Na tyto úvahy však Ministerstvo železnic nebralo ohled (výnos č.j. 4760-VI/4 z 22.4.1933) a nařídilo tento vůz přečíslovat na motorový provoz a provést jeho opravu v dílnách Nymburk. Vlastní přečíslování a přeznačení telčských osobních vozů pro motorové vlaky proběhlo v dílnách při nejbližší revizi či prohlídce, což bylo v průběhu roku 1934. Tak z domovské stanice Telč byl přečíslován a přeznačen osobní vůz Ci 4-4918 na Cim 4-7240.

To ale není vše.
Po stabilizování stavu vozového parku přistoupila správa ČSD roku 1948 k přerozdělení vozů osobních, služebních a poštovních do domovských stanic a udržovacích dílen. V červenci 1948 vydalo Ministerstvo dopravy výnos č.j. 44.730/48 a výnos č.j.55.950/48 (z 2. 7. 1948) o trvalém přidělení vozů osobních, poštovních a služebních do domovských stanic po poslední provedené inventarizaci - sčítání dne 30. 12. 1946. Přerozdělení parku osobních vozů se také týkalo zařazení již přeznačených kořistních vozů po správě DR do parku vozidel ČSD. Nedostatek osobních vozů na síti ČSD přinutil Ministerstvo dopravy roku 1949 o požádání k zařazení kořistních vozů Sovětského svazu do parku ČSD. Přerozdělení vozů služebních bylo provedeno v únoru 1948 podle jejich sčítání dne 10. 8. 1947 (MD č.j. D-11.277/48-II/1 z 4.3.1948). Koncem roku 1948 bylo také provedeno přerozdělení vozů přípojných domovským stanicím, dle nařízení Ministerstva dopravy č.j. 69.870/48 z 25.listopadu 1948 a to na základě hlášení stavu přípojných vozů v jednotlivých ředitelstvích v září 1948.

Tento seznam však nemám ofocený a je rozsáhlý, a jsou v něm i vozy "..im".
Zde jen ukázka:
V rámci nového přerozdělení přípojných vozů ČSD (podle nařízení MD č.j. 69.870/48 z 25.11.1948) bylo v domovské stanici Telč v září 1948 vedeno celkem šest přípojných vozů a to řady Clm 4-5976, 4-6013, Cim 4-7245, CDlm 4-9806, CDFlm 4-9984, 4-9987.
Zvláštností byl přípojný vůz Cim 4-7245, který byl původně osobní vůz Ci 4-2515 upravený roku 1934 pro motorový provoz (dosazeno elektr.osvětlení z motor.vozu, vytápění kamny na uhlí, tlaková brzda) ale který již koncem srpna 1948 byl předán z Telče do Ostravy hl.n.
Pátek, 24. května 2019 - 21:13:13  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 1491
Registrován: 7-2017
Bw_Ig 429: Díky za další archivní poklad! [ok]

Zaráží mě, že už v roce 1933 se pro motorový provoz upravovaly tehdy nové velké vozy 8. vozové skupiny Ci o rozvoru 8 m z let 1924 - 28; jedná se o tu čtveřici krnovských vozů Ci 3-94xx přečíslovanou na Cim 4-7230 až 33. Vůbec jsem netušil, že i tyto vozy se disponovaly do motorové dopravy. Je známo, zda v této službě přežily rok 1938 a zda dostaly červený nátěr?

Nacházím tam vůz CDim 4-7608 ex CDi 4-9371 vozové sk. 141, tj. jeden z 10vozové dodávky pro lokálky StEG z roku 1884. Je známo, kdy a kde byl vyřazen? Dožil se červeného nátěru?

Zajímavý je i telčský vůz Cim 4-7245 ex Ci 4-2515 původem od ÖNWB z r. 1891. To fakt musela být nouze, když se ještě v r. 1948 udržovaly v provozu takové vykopávky...

No a moc by mě zajímaly vozy CDim 4-7605 ex CDi 4-9379 a CDim 4-7606 ex CDi 4-9375. Seznam z r. 1931 pro ně uvádí vozovou skupinu 1 a rozvor 5 m. Ví se o nich něco více?

Seznam mi taky pomohl vyjasnit, které vozy pravděpodobně byly původně přiděleny pro lokálku Hanušovice - St. Město pod Sněžníkem. Snad nebude úplně od věci spekulace, že šlo o hanušovické vozy Cl 4-5822 ex 5956 (i když původní číslo 4-5956 je mi podezřelé - Seznam z r. 1931 ho vůbec neuvádí...) a 5825 ex 5968. Tak teď by to ještě chtělo zjistit, který k nim původně patřil vůz DFl.

(Příspěvek byl editován uživatelem dědek_hank.)
Pátek, 24. května 2019 - 22:21:12  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 293
Registrován: 7-2017
hank: Vozy 4-59xx jsou uz jednou precislovane, nebyla to jejich prvni cisla u CSD. Cerveny nater vetsina vozu nikdy nemela. U casti vozu z precislovani v roce 1933 nikdy ke zmene nedoslo a byly po prvni navsteve dilen vyrazeny. Obvykle nebyly v tak dobrem stavu jak se na pocatku predpokladalo.
Sobota, 25. května 2019 - 16:38:51  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 294
Registrován: 7-2017
hank: Ano, vozy Cl(m) 4-5822 a 25, předtím 4-5956 a 58 jsou původně vozy Cl a BCl dodané ze Studénky v roce 1905 pro tuto lokálku. K tomu patřil DFl 6-9068, který pro motorový provoz uzpůsoben nebyl. Dále lokálce patřil jeden vůz řady Gg/Z a šest vozů řady Jhe/Ok.
Sobota, 25. května 2019 - 18:44:20  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 1494
Registrován: 7-2017
drake:
"hank: Ano, vozy Cl(m) 4-5822 a 25, předtím 4-5956 a 58 jsou původně vozy Cl a BCl dodané ze Studénky v roce 1905 pro tuto lokálku. K tomu patřil DFl 6-9068, který pro motorový provoz uzpůsoben nebyl. Dále lokálce patřil jeden vůz řady Gg/Z a šest vozů řady Jhe/Ok."

Děkuji, tak to mám po létech pohromadě; nevěděli to ani šumperští badatelé a lokálpatrioti, když psali publikaci ke 100. výročí lokálky...

Teď už tedy zbývá zodpovědět jen tu maličkost, proč vůz Cl 4-5956 chybí v Seznamu z roku 1931, když v té době zřejmě ještě existoval. Navíc vůz BCl, dokud mu ještě nebyla snížena 2. třída, musel mít původně u ČSD jiné číslo - 2-90xx, tedy jestli ho vůbec před snížením třídy dostal... S přečíslováním se nespěchalo, některé osobní vozy ČSD měly rakouská čísla z r. 1913 prokazatelně ještě v r. 1927, jak vyplývá z různých záznamů z nehod a jiných dokumentů... Ví se, kdy byl hanušovický vůz BCl degradován na 3. třídu? Seznam z r. 1931 uvádí tyto vozy BCl o rozvoru 4,2 m z r. 1905: 2-9074, 75, 78, 79. Není mezi nimi třeba i ten hanušovický? Nebo mu patřilo některé z těch čísel, která v té číselné řadě v r. 1931 už chyběla? A důvodem absence těch čísel mohla být - kromě jejich rušení - i degradace těch vozů na 3. třídu?

Dovedu si představit třeba i to, že vůz 4-5956 v době vydání příkazu k rekonstrukcím a přeznačení (1933) už stál někde v kopřivách nebo v dílnách, že tam stál už i v r. 1931 v době vydání Seznamu a že na něj příslušný ingóst při sepisování Seznamu prostě a jednoduše zapomněl... [crazy] Nebo že třeba plánované číslo 2-90xx ani fyzicky nedostal, protože mu mezitím byla 2. třída snížena na 3.

Hanušovičtí navíc ty čtyřokeňáky pro lokálku asi tak úplně nutně nepotřebovali, protože podle některých fotek ze 30. let tehdy do Staráku jezdily už "dlouhé" vozy, což zase koresponduje s dobovými zprávami o růstu turistického ruchu pod Kralickým Sněžníkem; jak nadšeně z oblasti hlásili tehdejší čeští zapadlí vlastenci, tak se o ten růst zasloužili právě hlavně Češi, zatímco místní Němci ho přijímali spíše rezervovaně a s přibývajícím letopočtem i nepřátelsky...

Abych ten obrázek ze Staráku ještě dokreslil zmínkou o nákladních vozech: Přestože kromě jedné zetky byly v původním přídělu jen 3 páry oplenových vozů, díky tarifní politice lokálky se dříví vozilo minimálně už za císařpána a po zestátnění lichtenštejnských lesů při pozemkové reformě ve 20. letech jeho doprava ještě dále poklesla. Průměrný počet nákladních vozů na lokálce za 1. republiky byl 3 denně a většinou šlo kromě uhlí k vykládce o zetky se zátěžemi z/do grafitových dolů a přádelen lnu.

(Příspěvek byl editován uživatelem dědek_hank.)
Sobota, 25. května 2019 - 20:22:16  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 295
Registrován: 7-2017
hank: Jednak se omlouvám, správně má být Cl 4-5956 a 68. Nicméně oba vozy v seznamu z roku 1931 jsou, jejich přečíslování došlo až v roce 1933. Vůz BCl lokálky do Starého Města byl rovnou přečíslován na vůz Cl, řadu BCl u ČSD nenesl.
Sobota, 25. května 2019 - 21:54:37  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 1495
Registrován: 7-2017
drake:
"hank: Jednak se omlouvám, správně má být Cl 4-5956 a 68. Nicméně oba vozy v seznamu z roku 1931 jsou, jejich přečíslování došlo až v roce 1933. Vůz BCl lokálky do Starého Města byl rovnou přečíslován na vůz Cl, řadu BCl u ČSD nenesl."

Děkuji. A omlouvám se taky, vozy nejsou v Seznamu uspořádané podle čísel a já jsem zrovna ten jeden při prvním čtení přehlédl... [blush]
Nový příspěvek
     
  Text příspěvku:

  Uživatelské jméno:  
Pouze registrovaní
  Heslo:
  Přílohy:
  Volby: V příspěvku používám HTML kód
Odkazy (URL) v příspěvku automaticky aktivovat
  Akce:
, více zde.