Diskuse » Železnice » Staré fotografie a pohlednice « předcházející | další »

Staré fotografie a pohlednice

dolů
hledání | obrázky (odtud | na mapě) | strom | 3 hod. | 1 den | týden | vzhled | nápověda
odhlášení | přihlášení | úprava profilu | registrace | seznam uživatelů | moderátoři
   diskuse  posl. autor příspěvků  stran  posl. příspěvek
Archivy starších příspěvků   
 
Předchozí roky: 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006
Archiv diskuse Staré fotografie a pohlednice do 21. 1. 2019 Vámos 60 21. 1. 2019 14:47
Archiv diskuse Staré fotografie a pohlednice do 08. 4. 2019 dědek_hank 60 08. 4. 2019 11:37
Archiv diskuse Staré fotografie a pohlednice do 17. 8. 2019 dědek_hank 60 17. 8. 2019 06:25
Archiv diskuse Staré fotografie a pohlednice do 23. 2. 2020 McBain 60 23. 2. 2020 10:07
Archiv diskuse Staré fotografie a pohlednice do 04. 10. 2020 Quadrophonia 60 04. 10. 2020 19:15
   autor příspěvek
Neděle, 04. října 2020 - 21:01:22  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 469
Registrován: 6-2004
Quadrophonia: A to předtím, byly to ty Horažďovice?
Pondělí, 05. října 2020 - 08:20:56  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 1055
Registrován: 10-2012
No jasně, byly. Zapomněl jsem odepsat, takže děkuji!
A dnes tu mám zase tři kousky, rekonstrukce mostu, a dva snímky z nějaké stanice.
Za povšimnutí stojí SPZ PJ na bagru, takže by to bylo někde na Plzeňsku???
Pondělí, 05. října 2020 - 20:05:25  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 52
Registrován: 7-2017
Zdravím: Co to asi je za kulatou věc na vršku stožáru návěstidla - tedy je-li to návěstidlo ?
Pondělí, 05. října 2020 - 21:18:29  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 5697
Registrován: 5-2007
Quadrophonia...zkusil bych si tipnout ty poslední dvě. Jestli by to nemohlo být v Nezvěsticích.
Úterý, 06. října 2020 - 16:24:18  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 13303
Registrován: 4-2003
Nevím kam stím,ale kdo nezná určitě ocení .. https://www.transporttreasury.com/p743205832/hA80E4F64?fbclid=IwA R30Nu_UC08f_2Czdo5d8x78HBMWRW1nkqO6RuzIj1-L5dWnySO3rFzJPCI#ha703b 7c5
Pátek, 09. října 2020 - 00:42:04  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 1797
Registrován: 11-2005
Super, díky [ok]
Dejte mi moc ovládat měnu národa a bude mi jedno, kdo tvoří zákony. - M. A. Rothschild
MJ + DM = Black Celebration
Pátek, 09. října 2020 - 14:28:06  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 23048
Registrován: 5-2002
Tam je hezkej ten blízkej pohled na "záda" návěstidla (tuším S3) včetně dobře viditelných hadic s přívody k žárovkám... [ok]
Zakažte tužky! Zanechávají uhlíkovou stopu...!
Vámos
Sobota, 10. října 2020 - 10:13:29  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 6037
Registrován: 6-2002
Quadrophonia:
"
A dnes tu mám zase tři kousky, rekonstrukce mostu, a dva snímky z nějaké stanice.
Za povšimnutí stojí SPZ PJ na bagru, takže by to bylo někde na Plzeňsku???
"

Sice by to PJ něco mohlo naznačovat, ale bagr mohl cestovat. Ale za tím bagrem je telefonní sloup, který asi moc necestoval. I když samozřejmě konzoly můžou být i recyklované nebo ze zásob zbylých po DR, ale jdou evidentně říšské (nikoliv naše rakouské). Takže to velmi pravděpodobně bude v Sudetech, resp. v místě mezi 1938-45 ve správě DR.

Nezvěstice to nejsou na 100%
Sobota, 10. října 2020 - 16:49:37  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 5703
Registrován: 5-2007
Stejně tak ,jako zde jsem našel po úklidu i tento prošlý poštou ,lístek :
Středa, 28. října 2020 - 21:07:28  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 30
Registrován: 10-2020
Není to ještě 100 let, ale taky už stará fotka. Ta mašina by letos měla 100 let.
Pozná někdo, kde by to mohlo být ?
Středa, 28. října 2020 - 21:16:56  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 2755
Registrován: 4-2014
csik - Ve fotohádánkách se už místo focení hádalo, mašinka stojí v Žilině
Čtvrtek, 29. října 2020 - 09:57:36  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 3177
Registrován: 7-2005
Honza asi naráží na to, že rušící výnos čj.35126/63 z 11.11.1963 pro loko 375.107 s tendrem 920.007 byl vydán pro LD Brno, kterému mašinka patřila. Pak byla používána jako Káčko
Brno v roce 1963 zrušilo i 375.117, Břeclav 375.103 a Nové Zámky 375.114
Ale v roce 1965 zrušilo LD Leopoldov 375.104 a Brno dolní 375.106.....
Pátek, 30. října 2020 - 13:33:44  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 467
Registrován: 5-2010
Quadrophonia ty poslední dvě fotky by mohly být ze stanice Kaštice na trati Plzeň - Žatec. U zhlaví směrem na Žatec je stejný domek který má dva komíny. Za bagrem vlevo je vidět sloup VN, které jsou i na Mapy cz.
Sobota, 31. října 2020 - 23:41:35  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 31
Registrován: 10-2020
někdy se sejdou fotky velice podobné, kde by to mohlo být?
Sobota, 31. října 2020 - 23:57:17  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 2786
Registrován: 7-2017
Ale tohle je přece dávno profláknutá fotka z trati Most - Moldava, tedy ta vpravo.
Neděle, 01. listopadu 2020 - 06:26:20  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 1063
Registrován: 10-2012
Pavel_379: Děkuji moc za identifikaci, jsou to ty Kaštice! [ok]
Neděle, 01. listopadu 2020 - 15:49:55  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 3598
Registrován: 11-2006
Luboš_3.21: Ve fotohádánkách se už místo focení hádalo, mašinka stojí v Žilině

Mašinka v Žilině nestojí ani omylem, na to vem jed.[wink]
http://www.spdz.estranky.sk/- stránka věnovaná M131.1443 (a nejen jemu)
Neděle, 01. listopadu 2020 - 15:51:43  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 3599
Registrován: 11-2006
csik: Obě fotky jsou z jednoho místa, jen jedna z nich je horizontálně otočená.[wink]
http://www.spdz.estranky.sk/- stránka věnovaná M131.1443 (a nejen jemu)
Pondělí, 09. listopadu 2020 - 13:25:42  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 1
Registrován: 11-2020
Kolegové,

prosím, tušíte, kde by mohl být focený tento snímek?



jsou tam v pozadí vidět zvednutá 4 břevna závor. zřejmě někde východní Čechy- Hradecký kraj. 1945-1950 Děkuji
Vámos
Pondělí, 09. listopadu 2020 - 15:16:06  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 6049
Registrován: 6-2002
xkonl01:
"Kolegové,

prosím, tušíte, kde by mohl být focený tento snímek?

jsou tam v pozadí vidět zvednutá 4 břevna závor. zřejmě někde východní Čechy- Hradecký kraj. 1945-1950 Děkuji"

Tušíme [happy]
Praha Hlubočepy. Lidé se valí od tramvaje linky č. 5, která měla konečnou hned za těmi závorami tratě Pražsko-Duchcovské dráhy [happy]
Pondělí, 09. listopadu 2020 - 15:51:24  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 6751
Registrován: 9-2005
Asi se to tam jmenuje Hlubočepy. Na fotce jsou nejspíš komíny dnešního kamenictví Foit.
Stránky o lok. 109E: http://109-e.wgz.cz
Pondělí, 09. listopadu 2020 - 16:14:05  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 2
Registrován: 11-2020
Pánové, úžasný přehled máte. Moc děkuji!
Pondělí, 09. listopadu 2020 - 20:26:56  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 3180
Registrován: 7-2005
ad Vámos - vlevo Žvahov a vpravo komíny někdejších vápenek Herget (vlečka z km 2,057 trati Smíchov-Dušníky) a lidé jdou na nedělní korzo po staré zbraslavské silnici do prostoru pod dnešní barrandovský most, směrem k plaveckému bazénu pod terasami?

(Příspěvek byl editován uživatelem zdepa.)
Vámos
Úterý, 10. listopadu 2020 - 09:57:35  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 6050
Registrován: 6-2002
Zdepa:
"ad Vámos - vlevo Žvahov a vpravo komíny někdejších vápenek Herget (vlečka z km 2,057 trati Smíchov-Dušníky) a lidé jdou na nedělní korzo po staré zbraslavské silnici do prostoru pod dnešní barrandovský most, směrem k plaveckému bazénu pod terasami?

(Příspěvek byl editován uživatelem zdepa.)"

Ano. Fotograf stojí přibližně tady. (a fotí na sever) Ono se to tam trochu změnilo, obě+ tratě jsou přeložené. Taky bych souhlasil s tím, že je to v neděli (nebo ve svátek) a lidé jdou buď směrem k bazénu, ale pravděpodobněji směřují na Barrandovské terasy, oblíbené zábavní místo Pražanů. Nahoru jezdíval i autobus, který měl konečnou někdy kousek za zády fotografa (takže lidé jdou možná tam).
Na skále vlevo stojí sloup 22kV vedení, které pokračovalo doprava přes Vltavu a na obou březích byly vysoké věže. Na levo od sloupu šlo to vedení přes trať Buštěhradské dráhy.
Pod tím sloupem je strážní domek PDE s kulatým vikýřem.
Úterý, 10. listopadu 2020 - 10:34:18  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 13402
Registrován: 4-2003
Doporučuju mapy Dvě prahy tady je krásně vidět to místo z kama je ta fotka

https://app.iprpraha.cz/apl/app/dveprahy/
Úterý, 10. listopadu 2020 - 10:42:24  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 3
Registrován: 11-2020
vy se překonáváte[happy]
Úterý, 10. listopadu 2020 - 10:58:51  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 2807
Registrován: 7-2017
Teď už jenom zbývá uhodnout, kam jdou na pivo ti dva špagáti v popředí... [rofl]
Úterý, 10. listopadu 2020 - 12:06:41  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 762
Registrován: 12-2007
E499001:
"csik: Obě fotky jsou z jednoho místa, jen jedna z nich je horizontálně otočená.[wink]"
Ja bych sel dal - Obe fotky jsou ta sama fotka, ale jedna z nich je otocena [happy]
Úterý, 10. listopadu 2020 - 18:08:19  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 42
Registrován: 10-2020
Joudatfd - to je jasný od začátku, ale která z nich je původní a která ta otočená? A kde to tedy je: u nás nebo v Rakousku?
Kdyby byla další ve stejném místě, ale s jiným vlakem...
Úterý, 10. listopadu 2020 - 18:53:20  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 2808
Registrován: 7-2017
csik:
"Joudatfd - to je jasný od začátku, ale která z nich je původní a která ta otočená? A kde to tedy je: u nás nebo v Rakousku?
Kdyby byla další ve stejném místě, ale s jiným vlakem..."

V publikacích (sudeto)německých fotografů a ve výročních publikacích českých autorů (Šádek) jsou i další fotky stejné/podobné soupravy evidentně pořízené na moldavské dráze...
Úterý, 10. listopadu 2020 - 20:48:41  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 43
Registrován: 10-2020
Takže Rakušáci asi měli málo obrázků pro knihu, tak si fotku ze Sudet maličko upravili.....?.....to už je skoro jako u nás.....
před časem si tuhle fotku v Dráze půjčili do článku o BCB a udělali z toho Nymburk 1910, a tabulka nad číslem s nápisem B. B. Österreich nikomu nevadila....hlavně že to je německy...a Nymburk 1910 taky nikdo nepamatuje jak vypadal...
Úterý, 10. listopadu 2020 - 21:19:02  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 2809
Registrován: 7-2017
csik 43:
Fakt je, že ať se dr. Losos snažil jak se snažil, tak do popisů obrázků v překladu knihy Železnice v Sudetech 1938-1945 mu proklouzla spousta hovadin. Kdysi (začátkem roku 2004 - nějak to uteklo... [crazy]) jsem si dal tu práci a ty, které jsem sám objevil, jsem si sepsal.



Jestli se dá tohle použít jako metr na důvěryhodnost, tak si tvrzení, že inkriminovaná fotka je z moldavské, moc dobře nestojí...

Ale ještě by se k tomu měli vyjádřit autoři té výroční publikace. Myslím tím kde k té fotce přišli oni. Jestli ji bona fide převzali od těch Sudeťáků, asi není dál co řešit.
Vámos
Středa, 11. listopadu 2020 - 10:17:57  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 6052
Registrován: 6-2002
csik:
"Joudatfd - to je jasný od začátku, ale která z nich je původní a která ta otočená? A kde to tedy je: u nás nebo v Rakousku?
Kdyby byla další ve stejném místě, ale s jiným vlakem..."

Podle mě se mašina na fotce nachází zde. Tj. pravá je ta pravá [lol]

Hausrucktunnel na trati Attnang-Puchheim - Schärding to určitě není.
Středa, 11. listopadu 2020 - 15:10:00  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 1066
Registrován: 10-2012
Že se ještě vracím ke snímku z Hlubočep. Také vlastním několik snímků z tohoto místa, je tudíž jasné, že
fotograf tu měl svůj "plac" a fotil všechny výletníky, kteří za to byly ochotni zaplatit.
Takovýchto stálých míst s fotografem bylo v Praze (a nejen tam) spousty. Jeho bouda je možná vidět na snímku
s dámami, a tento snímek je zároveň zrcadlově otočen. U snímku s manželským párem je datum 14. červen 1953,
což je přesně na den 3 měsíce po úmrtí K.Gottwalda.
Vámos
Středa, 11. listopadu 2020 - 16:00:13  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 6053
Registrován: 6-2002
Qu
Quadrophonia:
"Že se ještě vracím ke snímku z Hlubočep. Také vlastním několik snímků z tohoto místa, je tudíž jasné, že
fotograf tu měl svůj "plac" a fotil všechny výletníky, kteří za to byly ochotni zaplatit.

"

Já bych řekl, že postup fotografa byl malinko odlišný. Byl vidět třeba ve filmu Švadlenka s Lídou Baarovou. Nejdřív vyfotil vyhlédnuté osoby a řekl jim, že je právě vyfotografoval a dal jim svou vizitku. Když snímek chtěli, tak si vydělal[happy] Samozřejmě i nejdřív oslovení a pak fotka byla možná, ale podle mě většinou to bylo podle první možnosti. Tady je focení až po oslovení jen na tom prvním snímku, na druhém a třetím je postup "nejdřív fotka" [happy]
Pátek, 13. listopadu 2020 - 13:31:12  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 53
Registrován: 10-2020
d_hank 2809: - o těch blbinách v „sudetech“ tu kdysi byla debata, že by vydaly na další knihu, tam třeba Nisa teče do kopce od Žitavy k Liberci, mašina zas na plný výkon sjíždí z ještědského hřebenu....a nebo stejná fotka jednou Chomutov, podruhé tmavší už to jsou Podmokly, 310.0 na RGTE....a dle Atlasů/Ency zas třeba Nové Zámky bývala větší rychlíková topírna než Vršovice a Masaryčka dohromady. To už tam snad ani nebylo místo pro mašiny nákladní. Celá ta banda rychlíkovek prý vozila rychlíky mezi Marcheggem a Parkánem.....autor si popletl roky 1914 a 1934.... škoda že se nepodíval do jízdních řádů, v suterénu pod Nadasem bývala knihovna a tam byly k nahlédnutí. Zjistil by v nich, že po celé meziválečné období jezdil v oné trati pouze jediný rychlík a to jen 3 dny v týdnu, vozila ho výt. Bratislava a Parkánem projel plnou rychlostí....výměnnou stanicí s MÁV byl až Szob.
Ale co, nesmysly tu byly vždycky, už před skoro 100 lety taky, i dávno předtím, viz slavné „rukopisy“ nebo Lojza Jirásků.....musíme se spokojit aspoň s těmi obrázky
Jan_perner
Pátek, 13. listopadu 2020 - 16:57:03  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 266
Registrován: 10-2002
Csik (53):

Nějak jsem asi nepochopil, proč je podtrženo Libeň Hor. nádr.
Ceterum autem censeo ČD a.s. esse delandam
Sobota, 14. listopadu 2020 - 09:04:37  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 5
Registrován: 9-2020
Už třeba proto, že jednou je to s velkým H a podruhé s malým h. Správně je malé h.
Sobota, 14. listopadu 2020 - 20:27:51  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 54
Registrován: 10-2020
Mychal - ano, přesně tak. A že se toho u nás za těch skoro 100 let moc nezměnilo, se každý může přesvědčit v MB na hlavním, 2xhl... a 1xHl....určitě aspoň něco bude správně, stejně jak ty jazykové korektorky v Ency T lok - Aš město + Aš Město, hlavně že je uživí....
Jan_perner
Pondělí, 16. listopadu 2020 - 13:51:41  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 267
Registrován: 10-2002
Aha.
To mě fakt nenapadlo, že je někdo tak zamindrákovanej, že má potřebu hledat pravopisné chyby v nějakých historických textech, jen aby si dokázal, jak je chytrej [sad][uhoh][nene][nene][nene]
Ceterum autem censeo ČD a.s. esse delandam
Pondělí, 23. listopadu 2020 - 21:15:26  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 2863
Registrován: 7-2017
Dostala se mi do ruky fotografická publikace nazvaná Unbekannte Meister, tedy Neznámí mistři, kterou sestavil z fotografií ze své sbírky a vydal v německém nakladatelství VGB rodák z Hamburku Thomas Samek, "v civilu" lékař-záchranář a anestesiolog, jinak amatérský železniční historik a taky topič na muzejních parních lokomotivách. Jak praví název, autoři fotografií nejsou známí; u většiny z nich nejsou známa ani místa a/nebo data jejich pořízení. Následující fotografie je pro nás zajímavá tím, že byla s největší pravděpodobností pořízena někde na našem území u ČSD nebo BMB-ČMD/SŽ, protože je na ní lokomotiva řady 413.0.



Sériové číslo je bohužel nečitelné, nicméně lokomotiva nemá rozjížděcí zařízení, takže musí jít o některou dvojčitou, tj. z intervalu 064-095; z těchto lokomotiv některé měly dva písečníky a některé jenom jeden před parním dómem. (Lokomotivy z intervalu 096-101 měly jeden písečník před budkou, takže lok. zřejmě z této skupiny nebude.) Známé není ani místo pořízení snímku ani čas. Něco by snad mohla napovědět uniforma jednoho z lidí na snímku. Troufnete si někdo poznat, ke které uniformované složce mohl patřit a kdy se takové uniformy nosily? Mně to moc nepřipadá jako železničářská uniforma... Pokud jde o čas, tak nejdrsnější sněhové kalamity, za nichž se u dráhy podobné snímky pořizovaly, byly např. v únoru 1929 a v lednu 1941, ale v některých oblastech to mohlo být i jindy; nicméně lok. 413.0 většinou jezdily (snad s výjimkou obvodů výtopen Brno a Jihlava) v oblastech, kde tak drsné zimy nebývaly. Takže si dovolím zaspekulovat: Vysočina?

Mohu se samozřejmě mýlit. Doufám, že někdo z vás bude v hádání úspěšnější... [biggrin]
Úterý, 24. listopadu 2020 - 17:46:17  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 5
Registrován: 3-2018
Typnul bych,že vlevo před budovou jsou brány TV.A číslo vypadá na 136/138.
Úterý, 24. listopadu 2020 - 17:51:07  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 6
Registrován: 3-2018
U nás mi to nevychází.Třeba ale Kořenov.
Úterý, 24. listopadu 2020 - 18:06:26  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 2865
Registrován: 7-2017
fíradrg: Nejvyšší číslo 413.0 bylo 101. A vždycky byly dislokovány jenom na Moravě, na Slovensku a na Podkarpatské Rusi - ŘSD Brno, Bratislava a Košice, nejvíc na západ ve výtopně Jihlava, odkud u BMB-ČMD zajížděly na telčskou. Ale samozřejmě za války nelze vyloučit všelijaké mimořádnosti. Ono jich taky vlastně 20 odešlo v r. 1939 k MÁV.
Středa, 25. listopadu 2020 - 11:49:37  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 3189
Registrován: 7-2005
začátkem 40.let byla nějaká náročná zima, protože brněnské ředitelství si od vídeńského muselo pro své tratě pujčovat sněhomet, ale jelikož se o tom moc ve staničních kronikách nepíše (nebyly vedeny), není to moc známá inormace
Středa, 25. listopadu 2020 - 13:14:17  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 2870
Registrován: 7-2017
Zdepa 3189: To bylo v lednu 1941. Krásné fotky z té kalamity se dochovaly například z podorlických úseků StEGu a ÖNWB včetně odbočujících lokálek.
Bw_Ig
Středa, 25. listopadu 2020 - 14:54:28  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 580
Registrován: 7-2012
Nechtěl se prvně hned reagovat (řeším sběr podkladů pro jedno téma - viz úzkokolejné železnice), když zde Zdeněk už něco napsal (sněhomet), tak doplním:
Ano je to na Moravě, ano bude to rok 1941, ale bude to území Sudet - tedy zabrané původní čs.území tratě Brno - Břeclav. Kde přesně to však neurčím, neboť denní hlášení o zavátých tratích ŘD Brno nespecifikuje čísla zavátých vlaků, natož čísla lokomotiv. A ta uniforma vojáka bude německá. A proč a co tam dělal? Viz text.
Něco textu:
Zima od prosince 1940 nastoupila silným způsobem. Množství sněhu zasypalo celý protektorát, železnice nebyla výjimkou. Sněhové bouře a vánice na mnoha místech ochromily dopravu, někdy i zastavily vlaky. Všechny dostupné prostředky byly nasazeny, nehledě k velkému množství dělníků i civilního obyvatelstva (v rámci pracovní povinnosti). I to bylo málo. To vše gradovalo od 5. 2. 1941. Největší sněhové závěje v obvodu ŘD Brno byly na trati Lundenburg DR (Břeclav) – Vranovice a to místy 3 až 4 metry výšky. Právě zprovoznění úseku Saitz DR (Zaječí) – Auspitz DR (Hustopeče) – Vranovice bylo velice nutné, neboť se jednalo o důležitý tranzitní dopravní tah Břeclav – Brno – Česká Třebová k průvozu německých vojenských a materiálních vlaků protektorátem.
Odstraňování sněhových závějí výšky nad 3 metry, již nebylo kolejovým tlačným pluhem možné. Když nebyla technika, nastupovala lidská síla. Zástupce říšského protektora u ředitelství drah Brno musel požádat o výpomoc německé armády. Ta dala k dispozici 200 mužů a úřad práce 300 mužů. To však nestačilo. Tak zástupce říšského protektora u ŘD Brno požádal o výpomoc parním sněhometem od RBD Wien. Odezva byla rychlá a již 6. 2. 1941 začal odstraňovat sněhové závěje v pravé koleji ve směru od Lundenburg/Břeclavi do Saitz/Zaječí. Ve 14:30 hodin byl zde zaveden dvoukolejný provoz.
Pak sněhomet vyjel na trať Zaječí – Hustopeče po pravé koleji. Problémem však bylo, že sněhomet odhazoval sníh i na levou stranu, tedy do druhé koleje, čímž se tato stala nesjízdnou. Její uvolnění provedl sněhový pluh. Pak se pokračovalo v odstranění závějí úseku Vranovice – Hrušovany u Brna. Zde se však ve 20:30 hodin stal sněhomet „další práce neschopný“. K proražení zbývajících závějí byl použit kolejový pluh se třemi lokomotivami a obě koleje zprovozněny v 22:50 hodin.
Příčina poruchy sněhometu RBD Wien není známa, ale vykonaná práce sněhometu byla přímo dokonalá. Pouze jednodenní činnost sněhometu odstranila 16.000 m3 sněhu. To umožnilo nahradit práci stovek dělníků, což by i časové zastavení dopravy protáhlo až na 5 dnů. O použití rakouského sněhometu podalo ŘD Brno 22. 2. 1941 rozsáhlou zprávu (č.j. 1/3-V-41) na Ministerstvo dopravy (zapsána pod č.j. D-15.625-VII/2-41). A nezapomnělo vychválit jeho použití. Ovšem z celé zprávy se nedozvídáme o jaký sněhomet Henschel se jednalo. Na výběr jsou jen dva typy, které měly rakouské dráhy před rokem 1938. Tedy čtyřnápravový a nebo šestinápravový.
Právě zpráva ŘD Brno rozvířila na Ministerstvu dopravy opět otázku pořízení sněhometu pro českomoravské dráhy. Samo ŘD Brno navrhlo „obstarati“ jeden sněhomet pro dvě ředitelství „trpící častěji sněhovými závějemi“. Ministerstvo dopravy sice souhlasilo s výhodami a výkonem sněhometu, ale finanční otázka byla důležitější.
Středa, 25. listopadu 2020 - 23:44:38  
Registrovaný uživatel
Číslo příspěvku: 64
Registrován: 10-2020
Už o rok dříve byla tuhá zima a díky ní se maličké Finsko ubránilo ruským vetřelcům. Ty fotky s uvázlými vlaky do Rokytnice asi budou z let pozdějších.
Nový příspěvek
     
  Text příspěvku:

  Uživatelské jméno:  
Pouze registrovaní
  Heslo:
  Přílohy:
  Volby: V příspěvku používám HTML kód
Odkazy (URL) v příspěvku automaticky aktivovat
  Akce:
, více zde.